انواع نمک و کاربرد آن

توسط
دوست داشتن12

نمک یک چاشنی رایج و پرمصرف و لذیذ در جهان است که به روش های مختلفی تولید شده و استخراج می شود و با توجه به مکانی که از آن استخراج می شود خاصیت و کاربردهای متفاوتی دارد و از آن جایی که انواع مختلف نمک می تواند تاثیرات متفاوتی بر روی غذای شما داشته باشد. بنابراین انتخاب نمک مناسب با توجه به کاربرد آن بسیار مهم است.

با مطالعه این مقاله می توانید با انواع مختلف نمک و کاربرد آن ها آشنا شوید. 

نمک دریایی:

نمک دریایی چیست؟

نمک دریا حاصل تبخیر آب دریا است. به طور کلی در آب و هوای خشک به طور طبیعی در خلیج ها و برکه ها به دست می آید. بلورهای نمک بزرگ هنگام تبخیر آب از نمک موجود در آن تولید می شوند و سبک ترین و پوسته پوسته ترین نوع نمک را ایجاد می کنند. نمک های دریا رنگ های متنوعی دارند و این نوع نمک یکی از لذیذ ترین نمک ها  است و برای استفاده های خاص محبوب است.

نمک دریا فواید مختلفی دارد از جمله:

حاوی موادمعدنی و مغذی موجود در دریا است که در نمک های تصفیه شده از بین رفته است.

دارای طعمی قوی است و به غذا طعم بیشتری می دهد و به طور طبیعی حاوی روی، پتاسیم، آهن و کلسیم است و در نتیجه رایحه های معدنی که دارد طعم خاص و پیچیده ای ایجاد می کند.

بدن را هیدراته نگه می دارد که آب کافی به تمامی سلول های بدن برسد

تجمع غیرطبیعی مایعات در بافت های زیر پوست را کاهش می دهد

الکترولیت های بدن را متعادل می کند و از ضعف عضلانی جلوگیری می کند

برای سلامت پوست مفید است و هضم غذا را راحت می کند و فشار خون را تنظیم می کند

انواع نمک دریا:

نمک دودی:

این نوع نمک به طور کلی به مدت دو هفته در معرض دود حاصل از آتش قرار دارد و به گوشت و سبزیجات طعم دودی و چوبی دلپذیری می دهد. هر نمک دریایی دودی با توجه به چوبی که آتش گرفته مانند بلوط، توسکا و... و در معرض دود آن بوده است طعم متفاوتی می دهد. به عنوان نمک سفره، پخت و پز قابل استفاده است و به طور معمول برای پخت یا در مراحله آخر پس از پخت به گوشت و سبزیجات اضافه می شود و به آن ها طعم دودی می دهد.

نمک هاوایی:

این نمک که در ابتدا برای برکت دادن به ابزارها، خانه و کانو (نوعی قایق) در جزیره هاوایی مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه برای افزودن عطر و طعم قوی به غذاهای دریایی و گوشت و همچنین غذاهای سنتی هاوایی مانند پوکه (poke) و پیپیکولا (pipikaula) استفاده می شود. بلورهای درشت این نمک طعمی مانند شوری آب دریا به غذا می دهد و دو نوع دارد:

نمک گدازه: نمک دریایی که با ذغال مخلوط شده و به آن رنگ سیاه و کمی طعم گوگرد می دهد که به آن نمک سیاه هاوایی یا هیواکای (Hiwa kai) نیز می گویند.

نمک Alaea: نمک دریایی که با خاک رس قرمز رنگ ترکیب شده است که به آن رنگ قرمز و طعم ملایمی می بخشد و به عنوان نمک قرمز هاوایی نیز شناخته می شود. به عنوان نمک سفره و برای پخت و پز و پس از تهیه و آماده شدن غذاهای دریایی و گوشت کبابی (باربکیو) قابل استفاده است.

نمک فلور دو سل (Fleur de sel)

این نوع نمک که به دلیل گران بودن به عنوان خاویار نمک ها شناخته می شود، فقط در سواحل بریتانی فرانسه طی ماه های اردیبهشت تا شهریور تولید می شود. به دلیل داشتن کریستال های ظریف و نازک کاغذی مانند آن را فقط می توان در روزهای آفتابی، خشک، با نسیمی ملایم و با یک چنگک چوبی سنتی و خاص استخراج کرد. این نمک برای طعم دار کردن غذا و حتی شیرینی هایی مانند شکلات و کارامل مناسب است. نمک فلور دو سل دارای ویژگی طعم نمکی ملایم و ته رنگ آبی طوسی است. به عنوان نمک سفره، پخت و پز و پس از آماده شدن گوشت، غذاهای دریایی، سبزیجات و غذاهای پخته شده قابل استفاده است.

نمک سلتیک Celtic salt

این نمک که به عنوان نمک سل گریس (sel gris) نیز شناخته می شود از آب دریا غنی از مواد معدنی در سواحل فرانسه استخراج می شود. نمک سلتیک از پایین قسمت های کم عمق ساحل پس از به زیر آب رفتن و جمع آوری مواد معدنی دیگر توسط روش های سلتیک سنتی برداشت می شود. نمک سلتیک کمی مرطوب است دارای طعم شوری مانند دریا با رنگی خاکستری است که به عنوان نمک سفره و استفاده پس از آماده شدن گوشت و غذاهای دریایی مناسب است.   

پرک نمک flake salt

این نمک به طور معمول از مناطق ساحلی انگلستان برداشت و تهیه می شود و بیشتر آب آن تبخیر و خشک شده و کریستالی مانند هرم دارد. این نوع نمک نسبت به انواع دیگر نمک های دریایی با سرعت بیشتری حل می شود و به غذای شما طعمی پویا می بخشد. به عنوان نمک پس از آماده شدن گوشت، ترکیب با گیاهان و ادویه ها برای ایجاد یک ترکیب چاشنی منحصر به فرد یا برای افزودن به غذاهای پخته شده برای طعمی متضاد و قوی، عالی است. به عنوان نمک سفره و برای پخت و پز نمی توان از آن استفاده کرد.

سنگ نمک

سنگ نمک چیست؟

نمکی است که با استفاده از دینامیت از معادن نمک زیر زمینی استخراج شده و برای استفاده غذایی خرد می شود. سنگ نمک را می توان در زیر لایه های ناهموار سطح زمین یافت و از نظر علمی به نام هالیت شناخته می شود. سنگ نمک، نمکی محبوب برای کاربردهای خاص است.

از جمله فواید سنگ نمک موارد زیر است:

حاوی مواد معدنی و عناصر طبیعی بیشتری است که در بدن انسان یافت می شود

عطر و طعم و بافت خاصی به ظاهر نان و سایر محصولات پخته شده می دهد

برای بهبود و دفع سموم گوشت استفاده می شود و خطر کاهش سطح سدیم بدن را کاهش می دهد

به هضم غذا کمک می کند و ضعف عضلانی را کاهش می دهد و برای سلامت پوست مفید است

انواع سنگ نمک:

نمک هیمالیا

به عنوان خالص ترین نمک در جهان شناخته می شود و حاوی 84 نوع مواد معدنی موجود در بدن است و طعم دهنده ای قوی برای غذا است. این نمک صورتی انرژی بخش، از معدن نمک خورا Khewra در پاکستان استخراج می شود. به دلیل داشتن مواد معدنی پیچیده دارای طعم مشخص و برجسته ای است و تحمل گرمای زیادی را دارد و برای درمان های آبگرم برای آزادسازی یون های هوا استفاده می شود. برای نمک سفره، پخت و پز و درمان های آبگرم مناسب است.

نمک عمل آوری Curing salt      

این نمک سموم گوشت را قبل از پخت کباب، استیک، گوشت پرندگان و سوسیس می زداید و گوشت سالم تری را برای مصرف کننده فراهم می آورد. این نمک با دانه های بزرگ و درشت برای جلوگیری از رشد باکتری ها و کمک به تشخیص آن نسبت به نمک سفره به رنگ صورتی، رنگ می شود. به عنوان نمک سفره مناسب نیست و فقط برای پخت و پز و نگهداری و عمل آوری گوشت قبل از پختن قابل استفاده است.

نمک پرتزل Pretzel salt 

همان طور که می دانید، پرتزل های طلایی قهوه ای به خاطر نمک های بزرگ، مستطیلی شکل که بر روی آن پراکنده شده اند شناخته می شوند. این مستطیل ها به طور هدفمند ایجاد می شوند چرا که لبه های صاف راحت تر به تخم مرغ می چسبند. همچنین نمک پرتزل ذوب نمی شود و به همین دلیل در پایان پخت بر روی چوب شور و نان هم از آن استفاده می شود. برای نمک سفره، پخت و پز  مناسب نیست و فقط در مراحل پایانی برای نان هایی مانند پرتزل، فوکاشیا، شیرینی و رول استفاده می شود.

نمک کالا نمک Kala Namak

به نمک سیاه در نپال گفته می شود که ترکیبی از نمک هیمالیا، زغال چوب، پوست درخت، گیاهان و دانه هایی است که در یک ظرف کاملا در بسته به مدت 24ساعت در کوره گذاشته شده و سپس آن را خنک می کنند و می گذارند تا قبل از زمان فروش  مدتی بماند.  کالا نمک، نمکی تند و پر ادویه با رنگی زیبا و سیاه مایل به قرمز است. این نمک منحصر به فرد دارای عطر گوگردی همانند تخم مرغ است و اغلب در غذاهای دلپذیر و خاص و همچنین غذاهای گیاهخواران برای جایگزینی طعم تخم مرغ استفاده می شود. به عنوان سفره مناسب نیست برای پخت و پز و بشقاب غذاهای خاص و گیاهخواران قابل استفاده است.

نمک تصفیه شده و دانه ریز

نمک تصفیه شده و دانه ریز چیست؟

نمکی است با دانه های ریز که از آب های شور نمکی استخراج می شود. با این روش استخراج، نمک تمیزتر و ارزان تری تولید می شود. با پمپاژ آب به سطح زیرین زمین، رسوبات نمک در آب حل شده  و سپس اسن آب شور نمکی به سطح زمین آورده می شود و نمک حاصل از تبخیر این آب تبدیل به نمک تصفیه شده می شود. نمک تصفیه شده یکی از محبوب ترین انواع نمک برای پخت و پز است.

فواید نمک تصفیه شده موارد زیر است:

راحت تر حل می شود

حجم آن با دقت بیشتری اندازه گیری می شود

به عنوان افزودنی لحظه آخر و چاشنی ایده آل است

انواع نمک تصفیه شده

نمک سفره یا نمک طعام

نمکی همه منظوره است که به عنوان افزودنی و چاشنی در بیشتر دستورهای پخت استفاده می شود. به این دلیل که کمبود ید در بسیاری از مناطق جهان رایج شده است، نمک سفره معمولا حاوی ید افزوده است. نمک طعام دارای بلورهای یکنواحت است که برای پخت و پز و اندازه گیری دقیق حجم آن ایده آل است. به عنوان نمک سفره و برای پخت و پز و چاشنی لحظه آخر مناسب است.

پودر نمک

این نوع نمک که به عنوان نمک آردی نیز شناخته می شود، از نمک سفره نیز تصفیه شده تر و ریزتر است. این نمک به دلیل ترکیب ساده با دستورهای پخت و اطمینان از طعم یکنواخت برای پوشش مخلوط های اسنک و پاشیدن بر روی سالاد و همچنین استفاده از مقدار بیشتری از آن در سس، سوپ و انواع خمیر ایده آل است. به عنوان نمک سفره و برای پخت و پز و چاشنی لحظه آخر مناسب است.

نمک کنسرو و ترشی

این نمک به دلیل داشتن دانه های ریز به عنوان ماده اصلی در فرآیند شور کردن مواد مانند درست کردن ترشی یا خیارشور و کنسرو کردن مناسب است و کیفیت محصول را در بهترین شرایط نگه می دارد. این نوع نمک مواد افزودنی، معدنی یا ید ندارد و به دلیل غلظتی که دارد باعث تغییر رنگ محصول شما نمی شود.

مناسب نمک سفره نیست و برای پخت و پز و تازه نگه داشتن و طعم دادن به کنسرو و ترشی استفاده می شود.

 نمک پاپ کورن

این نمک برای افزودن طعم به ذرت بو داده یا پاپ کورن، سیب زمین سرخ کرده، چیپس ناچو، ذرت و سایر تنقلات و غذاهای خوش طعم استفاده می شود. نمک پاپ کورن یک نمک بسیار عالی و ریز دانه است که به راحتی به مواد پخته شده تازه می چسبد و خصوصا برای قرار گرفتن بر روی گوشه دانه های پاپ کورن بسیار مناسب است.مناسب نمک سفره و پخت و پز نیست و فقط به عنوان چاشنی لحظه آخر و انوع اسنک استفاده می شود.

نمک ضدعفونی کننده

این نمک همان کلرید سدیم است که با سایر مواد شیمیایی و معدنی مخلوط شده و باعث افزایش خاصیت ضدباکتریایی و تجزیه کلسیم و منیزیم می شود. از این نوع نمک می توان برای تمیز کردن همه چیز، از آشپزخانه گرفته تا حمام استفاده کرد و عمر وسایل را طولانی تر می کند.

فواید نمک ضدعفونی کننده موارد زیر است:

سختی آب را از بین می برد و از تجمع کلسیم جلوگیری می کند

لوازم محتلف را صیقل داده و بوی بد آن ها را می گیرد

زنگ زدگی را از بین می برد

باعث درخشان شدن برنج و مس می شود

از انواع نمک ضدعفونی کننده، نمک از بین برنده سختی آب است که به صورت کریستال، مکعب یا گلوله ای موجود است و منیزیم و کلسیم موجود در آب را تجزیه می کند تا سختی آب از بین برود. از بین بردن سختی آب، لکه های ناخوشایند ظروف غذاخوری، شیشه ای و مسطح و صیقلی را کاهش داده و همچنین به تمیزتر شدن حوله ها، ملحفه ها و لباس های شما کمک می کند. مناسب برای نمک سفره و پخت و پز نیست و فقط برای از بین بردن سختی آب و تمیزی بیشتر استفاده می شود.   

   منبع:

https://www.webstaurantstore.com/guide/801/types-of-salt.html

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم