گیاندوجا: خوشمزه شکلاتی فندقی

توسط
دوست داشتن8

گیاندوجا (Gianduja) یا گیاندویا یکی از شیرینی های محبوب ایتالیایی است. این شیرینی ایتالیایی از شکلات و حداقل 30 درصد خمیر فندق تهیه می شود. رنگ آن از شکلات تلخ روشن تر و از شکلات شیری تیره تر است و به شکل های مختلفی ارایه می شود، از شکلات بارهای کرانچی گرفته تا اسپردهای کرمی. در ایتالیا از گیاندوجا به صورت مغز شیرینی های دیگر مانند ترافل های شکلاتی و حتی ژلاتو هم استفاده می شود.

تاریخچه گیاندوجا

قبل از این که گیاندوجا ارتباطی با شکلات داشته باشد، نام ماسک و شخصیت معروف تئاتر ایتالیایی به نام کمدی دلارته یا همان سبک کمدی بداهه، نوعی تئاتر محبوب ایتالیایی بود. گیاندوجا یک روستایی ساده از اهالی اطراف شهر پیدمونت ایتالیا بود که کلاه سه حلقه ای، ژاکت قهوه ای با حاشیه های قرمز می پوشید. امروزه این شخصیت ماسک رسمی کارناوال در شهر تورینو ایتالیا محسوب می شود.

در سال 1861، پس از سهمیه بندی کاکائو طی سال های آشفته جنگ های ناپلئون، دولت ایتالیا به دلیل کمبود نقدینگی، مالیات واردات برخی کالاها مانند دانه های کاکائو را افزایش داد و تهدیدی برای زندگی شکلات سازهای ایتالیایی شد. طبق گفته ها پی یر پل کافارل (Pier paul Caffarel)، موسس شکلات های کافارل و میشل پروشت (Michele Prochet) شکلات ساز، شروع به تهیه دستورالعمل های مختلف با مواد محلی کردند و در نهایت شیرینی تهیه شده، به دلیل همان شخصیت معروف، گیاندوجا نامیده شد و برای بهتر کردن این مخلوط، گیاندوجا به صورت شکلات های بسته بندی شده به شکل قایق وارونه به صورت تکی در ورق فویل پیچیده شد و با نام گیاندوییتو (gianduiotto) عرضه شد.  

گیاندوجا چگونه تهیه می شود؟

در ابتدا فندق های با کیفیت برای بیشتر شدن رایحه شان، تفت داده شده و برای تهیه گیاندوجا، خرد می شوند تا کاملا به صورت پودر نرم درآیند یا حالت خمیری پیدا کنند. سپس شکلات همراه شکر آب می شود تا یکدست شود. می توان به دلخواه و برحسب نیاز از شکلات تلخ یا شیری استفاده کرد. در نهایت شکلات تهیه شده با فندق آماده شده مخلوط شده و گیاندوجا به دست می آید. طبق دستور سنتی باید حداقل از 30 درصد فندق استفاده شود.

در واقع بسیاری از محصولات محبوب فندقی به دلیل عدم در دسترس بودن مواد اولیه طبیعی لازم برای پاسخ به مصرف کنندگان نوآوری شده اند.

به عنوان مثال، نوتلا در جنگ جهانی دوم به دلیل کمبود شکلات، نوآوری و عرضه شده است. یا شکلات ساز ایتالیایی پیترو فررو (Pietro Ferrero)، پاستا گیاندوجا را که به صورت تکه های سفت برای گذاشتن بر روی نان مناسب بود را تهیه کرد و در سال 1949 به طور اتفاقی کره کاکائو را به ترکیب گیاندوجا افزود که باعث شد به اندازه ای نرم و خمیری شود که قابلیت پخش شدن بر روی نان را داشته باشد و در نهایت نوتلای مدرن توانست در سال 1964 به طور موفق وارد بازار شود و موفقیت انکارناپذیرش تاکنون ادامه یابد.  

 منابع:

https://www.hazelnuthill.com/about/history-of-gianduja-chocolate-hazelnut-spread#:~:text=The%20name%20gianduja%20comes%20from,known%20for%20its%20hazelnut%20confectionery.&text=Italian%20chocolatier%20Pietro%20Ferrero%20created,sliced%20to%20put%20on%20bread

https://www.eataly.com/us_en/magazine/eataly-stories/gianduja/

  

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم