کره شی یک چربی مفید

توسط
دوست داشتن7

کره شی (Shea butter)، چربی ای است که از میوه درخت شی استخراج می شود. در دمای بالا و هوای گرم جامد است و رنگ آن متمایل به سفید یا عاجی رنگ است. درخت شی بومی غرب آفریقا است و بیشتر کره شی از این ناحیه به دست می آید. این کره هزاران سال است که به عنوان لوسیون آرایشی و بهداشتی برای مراقبت از پوست و پخت و پز سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

کره شی در صنایع آرایشی و بهداشتی

ریشه استفاده از این نوع چربی به زمان کلئوپاترا در مصر می رسد و برای استفاده درمواد آرایشی در ظرف های بزرگ سفالی حمل می شد. غلظت بالای ویتامین ها و اسیدهای چرب موجود در آن به همراه قابلیت پخش شدن آسان، باعث شده است که کره شی به محصولی عالی برای صاف کردن، تسکین و انعطاف پذیری پوست تبدیل شود.

تجارت جهانی کره شی نه تنها به زمان کلئوپاترا در مصر محدود نمی شود، بلکه یکی از محصولات محبوب و پرطرفدار برای تجارت در قرون وسطی در سرتاسر غرب آفریقا و مناطق ساحلی بوده است. همچنین مقدار زیادی از آن به صورت روغن در بازارهای اروپا معامله می شد. همزمان با گسترش تجارت کره شی در مناطق مختلف آفریقا، استفاده های دیگری نیز از این روغن به اشکال مختلف مانند صابون و داروهای ضد احتقان بینی به عمل آمد. امروزه کره شی در کشور آفریقایی بورکینافاسو به عنوان صنایع دستی عرضه می شود. در آن جا کره شی یک کالای زنانه است و سود آن منبع درآمد اصلی آن ها است. به همین دلیل کره شی در بورکینافاسو با نام طلای بانوان نیز نامیده می شود.

کره شی در صنایع غذایی

کره شی به دلیل اینکه که دارای ترکیب چربی بسیار مشابه با کره کاکائو است به طور گسترده ای در صنعت غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و یک معادل کره کاکائو یا بهبود دهنده کره کاکائو برای استفاده در انواع بستنی، شکلات و بیسکوییت است. کمبود طبیعی کاکائو به دلیل تخریب مزارع، بیماری ها و آفات گیاهی و تغییرات آب و هوایی به همراه تقاضای بسیار زیاد بازار برای شکلات از طرف کشورهای درحال توسعه منجر به ایجاد فشار برای استفاده از چربی کاکائو و جایگزینی برای آن شد. درنهایت در سال 2000 اتحادیه اروپا استفاده از کره شی به عنوان جایگزینی برای کره کاکائو در صنعت شکلات را تصویب کرد که میزان مجاز استفاده از آن در کشورهای مختلف متفاوت است.  در آمریکا حداکثر 5 درصد، ژاپن بین 5 تا 8 درصد و اروپای شرقی حداکثر تا 15 درصد مجاز به استفاده از این نوع چربی گیاهی در تهیه شکلات هستند.

چربی شی در شکلات

چربی مورد استفاده در شکلات به طور معمول در حدود 30 درصد است که انتخاب میزان ترکیب انواع چربی ها با یکدیگر برای ایجاد طعم و مزه مطلوب برای مشتری و بافت شکلات بسیار مهم است. ویژگی های منحصر به فرد چربی شی از جمله ماندگاری بهتر و پایداری بیشتر در مقابل گرما، افزایش نقطه ذوب و کاهش تشکیل شکوفه چربی، قابلیت انعطاف پذیری قابل توجهی به تولید شکلات می بخشد.

کره شی یک جایگزین سالم برای چربی های هیدروژنه و روغن پالم است. کره شی تصفیه نشده چربی ای برای پخت و پز سنتی است که نسل ها در ساوانا به عنوان یک چربی سالم از آن استفاده شده است و با گرم شدن تبدیل به روغنی با رایحه آجیلی دودی می شود و یک جایگزین کاملا طبیعی برای سایر چربی های حیوانی، انواع کره و روغن های هیدروژنه مورد استفاده در صنعت شیرینی پزی و کالاهای پخته شده است.

  در نهایت کره شی به دلیل داشتن خواص فراوان در صنعت آرایشی و بهداشتی و تشابه بسیار با کره کاکائو از نظر بافت چربی در صنایع شکلات و شیرینی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و جایگزین بسیار مناسبی برای کره کاکائو است.  

منابع:

 

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/what-is-shea-butter

https://sheabutter.com/pages/shea-butterhistory#:~:text=Shea%20Butter%20has%20been%20extracted,clay%20jars%20for%20cosmetic%20u

http://seriousshea.com/shea-butter-in-the-food-industry-2

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم