گوجی بری را بهتر بشناسیم

توسط
دوست داشتن5

گیاه گوجی بری (goji berry) بومی چین است و در مناطق نیمه حاره ای در جنوب چین تا مناطق سرد و خشک مغولستان می روید. گوجی بری که به نام ولف (گرگ) بری (wolf berry) نیز شناخته می شود، قرن ها به عنوان یک غذای دارویی در طب سنتی چینی و دیگر کشورهای آسیایی استفاده می شده است. گوجی بری نام های متفاوتی دارد و معروف ترین آن ولف بری است که از کلمه "guo" به معنای گرگ گرفته شده است. گفته شده است که در افسانه های چینی چون گرگ ها در میان بوته های گوجی بری پنهان می شدند نام ولف بری را بر آن گذاشته اند. مردم هیمالیا اولین کسانی بودند که به قدرت گوجی بری پی بردند و از آن در حدود هزاران سال استفاده می کردند. طبق برخی منابع گوجی بری (ولف بری) حدود 2000 سال در طب سنتی چینی استفاده می شده است.

گوجی بری رنگی قرمز همانند گوجه و کاسه گل سبزرنگ دارد، گیاه آن خاردار و سخت و گل های آن بنفش متمایل به زرد است. دانه های آن همانند گوجه کوچک و قابل خوردن هستند. گوجی بری سال ها به امید داشتن زندگی ای طولانی تر مصرف می شده است.

گوجی بری میوه ای مغذی است و به عنوان یک غذا و میوه ای عالی در طب سنتی و صنایع غذایی جدید شناخته شده است. گوجی بری حاوی پروتئین و فیبر بالا است. در مقایسه با بلوبری و تمشک که به ازای هر 100 گرم 1 گرم پروتئین دارند، گوجی بری در هر 100 گرم، 11 گرم پروتئین دارد و به همین دلیل در تهیه انواع پروتئین بار برای تامین پروتئین لازم ورزشکاران و افرادی که در رژیم خود نیاز به پروتئین بالا دارند استفاده می شود. از آب میوه گوجی بری برای آرامش ذهن، خواب راحت، کاهش وزن استفاده می شود. براساس طب سنتی چینی، طبیعت گوجی بری ملایم و طعم آن شیرین است. کم کالری و کم شکر است و جایگزین مناسبی نسبت به  انواع دیگر میوه خشک برای کاهش وزن و استفاده افراد دیابتی است و به صورت خام، پخته، خشک (مانند کشمش) در تهیه محصولات بدون شکر افزوده و کم کالری مانند انواع شکلات و چای های گیاهی و آب میوه و دارو استفاده می شود. عمده فواید سلامتی گوجی بری، تقویت کبد و کلیه است. لازم به ذکر است که گوجی بری نه تنها به عنوان دارو برای معالجه بیماری ها بلکه به عنوان یک غذای محبوب در چین جهت ارتقا سلامت عمومی استفاده می شود. گوجی بری خشک به طور معمول در طب سنتی چینی، روزانه دو یا سه بار به میزان 6 تا 15 گرم استفاده می شد. همچنین می توان از این میوه به صورت پودر یا در قرص های عسل در ترکیبات گیاهان دارویی استفاده کرد.

از پوست ریشه برای درمان التهاب و برخی بیماری های پوستی استفاده شده و به دلیل داشتن ویتامین آ برای جلوگیری از بیماری شبکیه در اثر دیابت موثر است و ویتامین آ مورد نیاز روزانه بدن را فراهم می کند. گوجی بری حاوی روغن های ضروری، قند و چربی طبیعی، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین های (آ، ث، ای، ب1، ب2 و ب6)، کربوهیدرات، اسیدهای طبیعی، 8 نوع آمینو اسید، مواد معدنی (پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن، روی، سلنیم و سدیم)، اسیدهای چرب است و منبعی غنی از نوعی آنتی اکسیدان به نام زآگزانتین (Zeaxanthin) است. طبق مطالعات متعددی مصرف گوجی بری می تواند آنتی اکسیدان زآگزانتین بدن را تا 26 درصد افزایش دهد که برای جلوگیری از استرس های اکسیداتیو، سرطان، تصلب شرایین، کند کردن فرآیند پیری، تقویت و سلامت پوست و مو مفید است. کاروتنوئیدهای گوجی بری طبیعی است و رنگ های غیر سمی دارد که در نوشیدنی ها و مواد آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. گرده و میوه آن حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده هستند. در کند کردن فرآیند پیری، افزایش متابولیسم (سوخت وساز) بدن، افزایش سیستم ایمنی، کنترل عملکرد کبد، حفاظت از سیستم عصبی مرکزی، کاهش خطر ابتلا به گلوکوم، فعالیت ضد تومور، جلوگیری از بیماری های مزمن مانند کلسترول بالای خون، دیابت (کنترل شاخص قند خون)، هپاتیت، فشار خون بالا، تب، سرماخوردگی، پیرچشمی، کاهش خستگی و ایجاد مقاومت بیش تر بدن در ورزش موثر است.

گوجی بری را می توان از فروشگاه های مواد غذایی تهیه و به راحتی به صورت تازه یا خشک در انواع اسموتی، همراه با جو دوسر، ماست، انواع سالاد، غذاهای پختنی، انواع دسر و سس های شیرین استفاده کرد.    

وگان های خام گیاهخوار می توانند از ترکیب گوجی بری، جو، کره بادام زمینی طبیعی، دانه های کدو حلوایی و شکلات تلخ پروتئین بار تهیه کرده و به صورت اسنک روزانه مصرف کنند.  

موارد منع مصرف: اگر از وارفارین استفاده می کنید باید از خوردن گوجی بری اجتناب کنید همچنین ممکن است با داروهای دیابت و فشار خون واکنش نشان دهد و حتما قبل از خوردن گوجی بری با دکتر خود مشورت کنید.

مترجم: هلا جان باز

محصولات مرتبط:

پروتئین بار 20% کرن بری، گوجی GO ON با روکش شکلات 

چای لاغری هایلیز با 5 طعم 

منابع:

http://jnfs.ssu.ac.ir/article-1-245-en.pdf

https://www.webmd.com/diet/goji-berries-health-benefits-and-side-effects

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322693#what-makes-goji-berries-so-good

   

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم