آدامس مخصوص کودکان

توسط
دوست داشتن8

تفاوت بین آدامس‌های کودکان و بزرگسالان و دلیل تولید آدامس مخصوص کودکان، پرسشی است که شاید برای اشخاص زیادی مطرح شده باشد. مطلب زیر به طور خلاصه و جامع به این پرسش جواب داده است.

   

آدامس‌های مخصوص کودکان دارای مواد پایه مشابه با آدامس بزرگسالان و طعم‌های متفاوت مورد علاقۀ کودکان هستند و برای جلوگیری از تاثیر نامطلوب بر دندان‌ها، بدون شکر تهیه می‌شوند. مزیتی که آدامس‌های مخصوص کودکان دارند، این است که امکان افزودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد استخوان‌ها و سلامتی کودکان به آن ها را دارند و نه تنها در سلامتی دهان و دندان کودکان تاثیرگذار هستند؛ بلکه با مصرف این گونه آدامس‌های خاص که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نظر هستند به رشد استخوان‌ها و سلامتی کودکان نیز کمک می‌کنند.

اکثر کودکان علاقه به جویدن آدامس دارند. جویدن آدامس‌های مخصوص کودکان می‌تواند مفید نیز باشد.

دهان انسان باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک دارد که باعث ایجاد حفره در دندان می‌شود. هنگامی که باکتری با شکر غذا یا آدامس ترکیب می‌شود، اسیدی تولید می‌کند که مینای دندان را از بین برده و باعث ایجاد حفره در دندان می‌شود. بزاق دهان، اسیدهایی را که باعث ایجاد حفره در دندان می‌شوند را خنثی می‌کند. جویدن آدامس باعث ترشح بزاق بیشتر و در نتیجه خنثی شدن اسید بیشتری می‌شود. هرچه بزاق دهان بیشتر و میزان اسید کمتر شود مینای دندان مقاوم‌تر می شود. در حالی که آدامس‌هایی که با شکر شیرین شده اند باعث افزایش میزان اسید در دهان و در نتیجه آسیب به دندان‌ها می‌شوند.

زایلیتول (xylitol) یک شیرین کننده طبیعی است که در میوه و سبزی یافت می‌شود و کالری کمتری نسبت به شکر دارد. آدامس زایلیتول می‌تواند رشد باکتری استرپتوکوک را کاهش دهد. جویدن آدامس زایلیتول که با شکر طبیعی شیرین شده و آدامس بدون شکر نیز نامیده می‌شود، در سنین بین 5 تا 6 سالگی، قبل از این که کودکان دندان‌های دائمی داشته باشند، بسیار موثر است. اما کودکانی که دندان‌هایشان ارتودنسی شده و یا علائم اختلال TMJ (اختلال عملکرد مفصل فک) را دارند، باید از جویدن آدامس خودداری کنند. آدامس می‌تواند به ارتودنسی دندان کودک بچسبد و باعث آسیب به سیم‌های آن و دندان‌های کودک شما شود. جویدن مداوم آدامس در کودکانی که دارای اختلال TMJ هستند می‌تواند باعث تشدید علامت‌های این اختلال شده و منجر به سردردهای بیشتر، میگرن و همچنین درد فک و صورت شود.  

جویدن آدامس بدون شکر که با زایلیتول به طور طبیعی شیرین شده است می‌تواند از ایجاد حفره در دندان جلوگیری کند. براساس یکی از مطالعات، مشاهده شده است که زایلیتول می‌تواند مقدار جرم دندان را تا 35 درصد کاهش دهد. جویدن آدامس زایلیتول حتی اگر جرم‌های دندان در حال گسترش باشند، می‌تواند باعث استحکام بیشتر مینای دندان شود. لاکتات کلسیم (calcium lactate) یکی دیگر از افزودنی‌ها است و هنگامی که به آدامس زایلیتول افزوده می‌شود، می‌تواند باعث رمینرالیزاسیون (remineralization) شود. رمینرالیزاسیون، ترمیم طبیعی دندان آسیب دیده است که هنوز در آن حفره ایجاد نشده است.

اگر کودک شما نمی‌تواند دندان‌هایش را بعد از خوردن غذا مسواک کند، جویدن آدامس زایلیتول یا همان آدامس بدون شکر می‌تواند جایگزین خوبی باشد. با این حال آدامس نباید به طور کامل جایگزین مسواک زدن و کشیدن نخ دندان شود. دقت کنید که تنها آدامس‌های بدون شکر، ترجیحا حاوی زایلیتول یا لاکتات کلسیم را به کودکتان بدهید. 

محصولات مرتبط: 

آدامس زایلیتول

ترجمه: هلا جان باز

برگرفته از مطالب سایت های:

http://www.bfcpharma.co.za/mn7-kids-gums/

http://www.ctkidsdentist.com/blog/is-chewing-gum-good-for-kids/

 https://pecantreedental.com/2014/01/is-chewing-gum-good-or-bad-for-childrens-teeth/

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم