لیپتون چیست؟

توسط
دوست داشتن1

یکی از اتفاقات جالبی که در ایران می‌افتد، این است که یک برند خیلی معروف تبدیل به یک ماهیت می‌شود و برای خود معنی مستقلی پیدا می‌کند و حتی اسمی برای محصولات دیگر می‌شود. مثال بسیار زیاد است، اما یکی از این محصولات برند لیپتون است. در ایران تقریبا به اغلب چای‌های کیسه‌ای لیپتون می‌گویند، فارغ از اینکه لیپتون یک برند است که علاوه بر چای کیسه‌ای محصولات دیگری نیز دارد؛ اما اگر دوست دارید از لیپتون و محصولات آن بدانید مطلب زیر به شما اطلاعات خوبی خواهد داد.

لیپتون به غیر از نام یک بند چای اسم سوپرمارکت زنجیره‌ای در انگلستان بوده است؛ که البته دیگر الآن نیست، زیرا به Argyll Foods فروخته شد. این اسم از مؤسس به نام Thomas Lipton گرفته شده است.

در سال ۱۸۷۱ لیپتون با بودجهٔ کمی که داشت توانست مغازهٔ خودش را در اسکاتلند باز کند؛ که این سرمایه‌گذاری و شروع در سال ۱۸۸۰ به اوج خود رسید و باعث شد تا در کنار آن ۲۰۰ شعبهٔ دیگر نیز افتتاح شود. تا قبل از سال ۱۹۸۲ سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای لیپتون در شهرهای کوچک فعالیت می‌کردند اما بعد از آن به Argyll Foods واگذار شد و در سال ۱۹۸۰ به برند Presto تغییر کرد و تمامی سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای با این نام به ادامه کار خود پرداختند.

"چای"
توماس لیپتون برای سرمایه‌گذاری جدید خود که بتواند در مغازه خودش به فروش برساند، به کشورهای مختلف جهان سفر کرد. یکی از مواردی که نظرش را جلب کرد چای بود؛ اما هزینۀ خرید چای بسیار بالا بود و برای وی مقرون به صرفه نبود. همین گرانی باعث شد تا لیپتون در سال ۱۸۹۰ یک باغچهٔ کشت چای در سریلانکا بخرد. در همان سال‌ها بسته‌بندی و فروش را آغاز کرد. برای تبلیغات شعارهای مختلفی بر روی بسته‌بندی‌ها چاپ می‌شد که مضمون‌هایی متفاوت با توجه به میزان گرم چای در هر بسته‌بندی داشت.
مثلاً بر روی بسته‌بندی ۱۱۳ گرمی و یا ۴۵۴ گرمی نوشته شده بود"چای لیپتون مستقیم از مزارع کشت وارد قوری شما می‌شود." لیپتون به سرعت به درجهٔ بالایی از موفقیت در آمریکا رسید. لیپتون در سن ۴۸ سالگی از سمت ملکه ویکتوریا لقب Sir Thomas Lipton را دریافت کرد.
کسب‌وکار چای لیپتون توسط شرکت محصولات یونیلیور طی چندین تراکنش جدا خریداری شد. یونیلیور ابتدا لیپتون آمریکا و کانادا را در سال ۱۹۳۸ خریداری کرد و در سال ۱۹۷۲ تمام بخش‌های کسب‌وکار جهانی لیپتون را از Allied Suppliers خرید.

Brands


پایهٔ اصلی برند لیپتون، لیپتون با برچسب زرد رنگ است و بعد از آن می‌توان به آیس تی یا یخ چای آن اشاره کرد. بقیه محصولات هم به نوبهٔ خوب عالی هستند مانند هرم لیپتون و چای شیر لیپتون در شرق آسیا.

Lipton Yellow Label
لیپتون با برچسب زرد از سال ۱۸۹۰ تا الآن در حال فروش است. آقای توماس لیپتون اولین نسخه از این سبک از چای را به رنگ قرمز  بسته‌بندی کرد این نمونه در ۱۵۰ کشور جهان به فروش می‌رسد. این چای مخلوطی از بهترین و چندین نوع مختلف است. چای با برچسب زرد هم به صورت خشک و هم به صورت چای کیسه‌ای موجود است.

Lipton Iced Tea
Lipton Iced Tea که در خیلی از فروشگاه‌ها به Lipton Ice Tea هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از محصولاتی است که تحت نام لیپتون به فروش می‌رسد یکی از محصولات پرطرفدار و محبوب لیپتون است که در طعم‌ها مختلفی موجود است.

Lipton Pyramid Tea
طراحی یکی از محصولات لیپتون به شکل هرم است؛ که این تفاوت ظاهری باعث می‌شود که از سایر محصولات مشابه برتری خاصی داشته باشد.

لیپتون ۵ طعم متنوع برای چای به بازار عرضه کرده است که شامل. چای ارل گری، چای انگلیسی صبحانه، چای ترکیب هلو و مانگو، چای سبز، چای نعناع و بابونه است.
لیپتون در ۱۱۰ کشور جهان کاملاً موجود و فعال است. در اروپا، امریکای شمالی، خاورمیانه و قسمت‌هایی از آسیا، استرالیا بسیار محبوب است.

با وجود اینکه اصلیت این برند انگلیسی است اما چای سیاه لیپتون (برچسب زرد) بازار خوبی در انگلیس ندارد و در فروشگاه‌های انگلیسی به ندرت پیدا می‌شود؛ اما تمامی ایس‌تی ها با تمامی طعم‌ها در انگلیس موجود است.

لیپتون محصولات بسیار زیادی دارد که تنوع آن‌ها هم بسیار زیاد است،اما در واقع هر برندی محصولاتی مطرح و اصلی دارد که با آن‌ها شناخته‌شده‌اند و تا الآن همان  محصولات با همان محبوبیت اولیه پابرجا مانده‌اند.

منبع: www.fidilio.com

گروه خبری تنقلات

 

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم