حقایقی دربارۀ سیروپ که آن ها را نمی دانستید

توسط
دوست داشتن4

در آشپزی، سیروپ به مایع‌ای گفته می‌شود که غلیظ و چسبناک بوده و در اثر جوشاندن شکر زیاد در آب تهیه می‌شود. از سیروپ در شیرینی پزی‌ها، به عنوان شیرین کننده در نوشیدنی‌ها و نیز یه عنوان پوشاننده بر روی غذاها مثلا پنکیک‌ها، استفاده می‌کنند. ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چرا از خود شکر استفاده نمی‌کنیم؟ باید بدانید که دانه‌های شکر به راحتی درون مایعات سرد حل نمی‌شوند و از آنجایی که این شربت‌ها مایع هستند، به راحتی درون مایعات دیگر حل شده و مایع یکدست و یکنواختی را به ما می‌دهند، ضمن اینکه می‌توان با طعم دار کردن و افزودن چاشنی‌های دیگر انواع دلپذیر و متنوعی از سیروپ‌ها را تهیه نمود.

سیروپ‌ها را از نظر نوع به دو دسته تقسیم می‌کنند:
 
سیروپ‌های ساده

که شامل آب و شکر می‌باشند. در این شرایط مقدار زیادی شکر (نسبت شکر به آب در آن 1 به 1 و یا 2 به 1 است ) را درون آب داغ ریخته و اجازه می‌دهیم تا بجوشد و مایع غلیظی از آن به دست آید. از این نوع سیروپ در تهیه سس میو‌ها و یا به عنوان نگه دارنده استفاده می‌شود. در واقع نام دیگر سیروپ ساده، همان شهد است که از دیر باز در خانه‌های ما استفاده می‌شده است.

سیروپ‌های طعم دار

که در تهیۀ آن‌ها علاوه بر سیروپ ساده از یک عامل طعم دهنده در طی فرآیند تولید استفاده می‌شود. این مواد گاهی بصورت تک ماده و یا گاهی ترکیبی از چند نوع مواد محتلف است. مثلا سیروپ مطعر از مقادیر مشخصی طعم دهنده پرتقال و دارچین که به سیروپ ساده اضافه می‌شود، تهیه می‌گردد. سیروپ شکلات، سیروپ کارامل، سیروپ تمشک، پرتقال - عسل در این دسته قرار می گیرند. از این نوع سیروپ برای سرو بسیاری از پنکیک‌ها، بستنی‌ها و یا نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

از معروف‌ترین سیروپ‌ها می توان به سیروپ ذرت و سیروپ افرا اشاره نمود که در زیر مختصری راجع به آنها توضیح خواهیم داد.
 

سیروپ ذرت

سیروپ ذرت، یک شربت غذایی است که که از نشاسته ذرت بدست می‌آید و حاوی مقادیر بالایی مالتوز(نوعی قند ساده) می‌باشد. سیروپ ذرت در غذاها به منظور بهبود مزه، افزایش حجم، پیشگیری از کریستالیزاسیون شکر و به عنوان یک طعم دهنده استفاده می‌‌شود.

سیروپ افرا

شربت افرا معمولا از میوه درخت افرا می‌آید. درخت افرا دارای انواع مختلفی است، افرای شیرین، افرای قرمز و افرای سیاه از انواع مختلف آن به شمار می‌روند. در شرایط آب و هوایی سرد این درخت، نشاسته را در ریشه و ساقه خود ذخیره می‌کند و در فصل بهار این نشاسته به شکر تبدیل شده و در شیره تجمع می‌یابد. با حرارت دادن شیره و تبخیر شدن بخش اعظم آب آن، شربت غلیظی به دست می‌آید که همان سیروپ افرا نام دارد.

محصولات مرتبط: سیروپ های تیزر

منبع:
www.sanazsania.ir

گروه خبری تنقلات

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط

شکر قهوه ای و خواص آن

توسطارشیا نیک پور
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم