روز جهانی دیابت

14 نوامبر هر سال، روز جهانی دیابت نام گذاری شده است که همه ساله کمپین های دیابت گرد هم آمده و با ارائه راه کارها، تحقیقات و موفقیت های کسب شده در این زمینه با یکدیگر تعامل میکنند.

در سال 1991 در پی شیوع بیماری دیابت و افزایش نگرانی های جهانی،  سازمان بهداشت جهانی (WHO) و فدراسیون جهانی دیابت (IDF) روزی را به نام این بیماری ثبت کردند. این روز مصادف با روز تولد دکتر فردریک، کاشف انسلین است. روز جهانی دیابت که به اختصار به آن (WDD) گفته می شود، بزرگترین کمپین هشدار دهنده به مردم و 1 میلیارد نفری است که در بیش از 160 کشور دنیا به این بیماری مبتلا هستند.

از جمله مهمترین اهداف و وظایف این کمپین می توان به جلب توجه مردم و سیاستمداران به موضوع پر اهمیت دیابت، هدایت و نظارت بر فعالیت هایی که در سطح دنیا در مورد این بیماری انجام می شود، اشاره کرد. نماد این کمپین و روز جهانی دیابت، دایره آبی رنگ تو خالی است که در سال 2007 و طی قطع نامه سازمان ملل در مورد دیابت به تصویب رسید. رنگ آبی آن تجلی آسمان و دایره نماد اتحاد است. به طور کلی این نماد جهانی به معنی  اتحاد و هم بستگی تمام جامعه دیابت در مقابل شیوع این بیماری است.

2017، سال زنان و دیابت

کمپین روز جهانی دیابت در سال 2017 با شعار "زنان و دیابت" قصد دارد تا میزان خطر ابتلا زنان به این بیماری را به جهانیان هشدار دهد. این کمپین در همین راستا گسترش و توسعه اطلاعات و آموزش، تکنولوژی، دارو و ... را هدف اصلی خود طی سال آینده قرارداده تا بدین وسیله مانع از رشد دیابت نوع دوم در میان زنان شده و راهی برای کنترل آن  بیماری در مبتلایان پیدا کنند.

در حال حاضر 199 میلیون نفر از جمعیت بیماران دیابت را زنان تشکیل می دهند که طبق بررسی های انجام شده تعداد آن ها در سال 2040 به 313 میلیون نفر خواهد رسید. طبق تحقیقات انجام شده دلایل اصلی مبتلا شدن زنان و دختران به دیابت، تغذیه نا مناسب، کمبود مواد مغذی و نداشتن فعالیت های فیزیکی هستند.

برهمین اساس، با تغییرات در سبک زندگی می توان تا 70% از شانس ابتلا به دیابت نوع دوم جلوگیری کرد. در همین راستا نقش بانوان برای جلوگیری از این بیماری در خانواده بسیار پر رنگ است. کارشناسان معتقدند زنان میتوانند در نقش پیشرو خانواده خود را با افزایش آگاهی نسبت به این بیماری به سمت زندگی سلامت هدایت کرده و مانع از پدیدار شدن دیابت در خانواده شوند.

 

ترجمه: ملیحه باغشاهی

منابع   www.idf.org

www.worlddiabetesday.org

محصولات مرتبط: محصولات بدون شکر

برچسب: دیابت
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم