سس تاباسکو

توسط
دوست داشتن0

تاباسکو یک سس تند است که از فلفل تاباسکو، سرکه و نمک تهیه می‌شود که طعمی تند و ادویه دارد و توسط شرکت آمریکایی مکلهنی تولید می گردد. سس تاباسکو اولین بار در سال 1868 توسط شخصی به نام ادموند مکلهنی که در ایالت مریلند آمریکا به دنیا آمده بود و قبلا یک بانکدار بود و در سال 1840 به ایالت لوئیزیانا نقل مکان کرده بود تولید شد. او در ابتدا سس تولید شده خود را در شیشه های ادکلن مصرف شده به دوستان و فامیل خود عرضه کرد و در سال 1868 وقتی که تصمیم به فروش محصول خود به عموم مردم را گرفت هزاران شیشه نو ادکلن سفارش داد تا سس خود را درون آنها به مردم عرضه کند. پس از مرگ ادموند در سال 1890 پسر بزرگ وی یعنی جان اوری مکلهنی کسب و کار پدر خود را در دست گرفت و آن را مدرن کرد و گسترش داد ولی پس از چند سال، از کار کناره گیری کرد و برادر او یعنی ادوارد در سال 1898 اداره کار را به دست گرفت و تا زمان مرگ یعنی در سال 1949 به توسعه و مدیریت بیزنس پرداخت. پس از وی برادر دیگر آنها یعنی والتر مسئولیت شرکت را بر عهده گرفت و او نیز تا زمان مرگش یعنی سال 1985 به کار اداره شرکت پرداخت و نهایتا پس از او پل مکلهنی مدیریت شرکت را در دست گرفت و همچنان رئیس این شرکت است.

اصالتا فلفل تاباسکو در جزیره "آوری" (جزیره ای در ایالت لوئیزیانا) پرورش داده می شد و امروز هم تخم های این نوع فلفل از همان جا به نقاط دیگر همچون آمریکای مرکزی و جنوبی صادر می شوند تا در مزارع کشت فلفل به فلفل تاباسکو تبدیل شوند. گسترش کشت این نوع فلفل سبب شده است تا در تمامی فصول سال در دسترس باشد و عواملی چون نامساعد بودن هوا در یک منطقه نتواند باعث ایجاد مشکل در عرضه این نوع فلفل شود.
طبق سنت شرکت مکلهنی فلفل ها با دست چیده می‌شوند و میزان رسیده بودن و قرمزی آنها توسط کارگران با یک ورقه قرمز رنگ که به عنوان شاخص از آن استفاده می شود مقایسه شده و سپس چیده می شوند و فلفل هایی که رنگ آنها با رنگ شاخص یکی نباشد چیده نمی شوند تا بیشتر رسیده و قرمزتر شوند. سپس همان روز فلفل های چیده شده چرخ شده و بصورت پوره در می آیند و بعد به همراه نمک در بشکه هایی سفید رنگی که از چوب بلوط ساخته شده اند جای داده می شوند. سپس بشکه ها به جزیره "آوری" منتقل می شوند تا فرآیند "سالخوردگی" آنها انجام شود (فرآیندی که در آن برای مدتی محصول بدون انجام هیچ کاری رها می شود. مثل ترشی انداختن). پس از آن پوره مذکور از صافی رد شده تا پوست و دانه های فلفل ها از آن جدا شود و بعد با سرکه مخلوط شده و در بطری ها بسته بندی می شود. قابل ذکر است که اکثر نمک استفاده شده در محصول تاباسکو از همان جزیره "آوری" که یکی از بزرگترین معادن نمک آمریکا در آنجا قرار دارد تامین می گردد.

امروزه تحت نام تجاری تاباسکو سس‌های مختلفی عرضه می‌شوند که شامل سس سبز رنگ هالوپینو، سس دودی چیپوتله، سس هابانرو، سس سیر و سس تند و شیرین می‌شوند. البته فقط در سس دودی چیپوتله، هابانرو و سیر از فلفل تاباسکو استفاده می‌شود که در دو سس دیگر وجود ندارد. همچنین فرآند "سالخوردگی" 3 ساله که برای محصول اصلی انجام می‌شود برای دیگر محصولات وجود ندارد.

از نظر تندی، سس تاباسکو اصل که از فلفل تاباسکو تهیه می‌شود بین 2500 تا 5000 SHU (واحد تندی) تندی دارد. سس هابانرو تند‌تر بوده و بین 7000 تا 12000 SHU تندی دارد. تندی سس چیپوتله حدود 2000 تا 2500 واحد، سس سیر 1200 تا 1800 واحد، سس هالوپینو 600 تا 800 واحد و سس تند و شیرین 100 تا 600 واحد تندی دارد.

برند سس فلفل تاباسکو در بیش از 168 کشور جهان به فروش می‌رسد و به 22 زبان دنیا بسته بندی می‌شود. کماکان بسته بندی سس تاباسکو به صورت شیشه‌های ادکلن قدیمی و همانطور که اولین بار در سال 1868 عرضه شد صورت می‌پذیرد و روزانه بیش از 720000 شیشه سس 2 انسی (57 میلی لیتری) توسط کارخانۀ تاباسکو در جزیره آوری تولید می‌شود. به جز شیشه‌های 2 انسی این سس در شیشه‌های 5 انسی (148 میلی لیتری) و همچنین 1 گالنی (3.7 لیتری) برای رستوران‌ها عرضه می‌شود.

شرکت مکلهنی محصولات دیگری نیز تولید می‌کند که در آنها از تاباسکو استفاده شده و تحت همین برند عرضه می‌شوند که شامل: پاپ کورن، آجیل، زیتون، مایونز، خردل، سس استیک، سس سویا، سس تریاکی، سس باربکیو، سس چیلی و بلادی مری میکس می‌شوند. همچنین این شرکت به شرکت‌های دیگر تولید کننده محصولات غذایی که از تاباسکو استفاده می‌کنند اجازه داده تا برند تاباسکو را نیز بر روی محصولات درج کنند ( به این عمل کو-برندینگ گفته می‌شود) که از نمونه آنها می‌توان به اسنک اسلیم جیم، نوعی از کچاپ هاینز، سس استیک A1، خردل پلوچمان و چیپس سیب زمینی زاپ اشاره کرد.

منبع:www.fidilio.com

گروه خبری تنقلات 

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم