آیا روغن پالم مضر است؟

توسط
دوست داشتن5

هنگامی که یکی از تبلیغات مربوط به مجلات را در مورد سالم بودن روغن پالم دیدم تعجب زده شدم فکر می کردم که این روغن برای بدن بسیار مضر باشد، نظر شما چیست؟ در ابتدا ببینیم که روغن پالم چیست؟

روغن پالم، یک روغن گیاهی خوراکی است که از میوه درخت نخل روغنی به دست می آید. روغن پالم دو نوع دارد: روغن پالم خام که از فشردن میوه گوشتی تهیه می شود و روغن هسته خرما که از شکستن هسته یا بخش سنگی داخلی میوه به دست می آید. درخت نخل روغنی، بومی آفریقا است که حدود 100 سال پیش به عنوان درختی زینتی به آسیای جنوب شرقی آورده شد.

چه محصولاتی روغن پالم دارند؟

روغن پالم تقریبا در 50 درصد محصولات بسته بندی شده در سوپرمارکت ها، انواع پیتزا، دونات و شکلات، حتی انواع دئودورانت، شامپو، خمیردندان و رژلب  یافت می شود. همچنین در تغذیه حیوانات و به عنوان سوخت زیستی در جهان استفاده می شود. در آمریکا میزان مصرف این روغن نسبت به سایر روغن ها بسیار کمتر است. در سالهای اخیر مطالعات زیادی در مورد تاثیرات چربی های مختلف برروی سلامت داشته ایم. افتخار ناسالم ترین چربی پیشتر ها مربوط به چربی ترانس بود که اکنون مصرف آن ممنوع شده است. چربی ترانس نه تنها LDLو تری گلیسیرید را افزایش می دهد بلکه کلسترول خوب یا HDL را نیز کاهش می‌دهد.

چرا روغن پالم در همه جا یافت می شود؟

روغن پالم چون دارای خواص و عملکردهای متفاوتی است بسیار کاربردی است و به صورت گسترده ای از آن استفاده می شود. در دمای معمولی اتاق نیمه جامد است اما می تواند طی فرآیندی به صورت روغن مایع برای پخت و سرخ کردن درآید، در برابر اکسیداسیون مقاوم است و به همین دلیل مدت نگهداری محصولات را بالا می برد. در دمای بالا، پایدار است و باعث می شود که محصولات سرخ شدنی ترد و سوخاری شوند. چون بی رنگ و بی بو است در ظاهر و بوی محصولات تغییری ایجاد نمی کند. در کشورهای آسیایی و آفریقایی به طور گسترده ای از روغن پالم به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده می شود.

مشکل روغن پالم چیست؟

روغن پالم، روغن هسته خرما و روغن نارگیل که با عنوان روغن های تروپیکال هم معروفند، خوب نیستند چرا که به دلیل داشتن چربی اشباع شده زیاد، باعث افزایش کلسترول بد یا LDL و تری گلیسیرید می شوند و هر دوی آنها از عوامل خطرزای بیماری های قلبی هستند. روغن پالم عامل اصلی تخریب جنگل های مختلف تنوع زیستی در جهان بوده و هست و زیستگاه های گونه های در حال انقراض مانند اورانگوتان، فیل پیگمی و کرگدن سوماتران را از بین می برد. از بین رفتن جنگل ها همراه با خاک های غنی از کربن باعث ورود گازهای گلخانه ای به جو شده و دلیل ایجاد تغییرات آب و هوایی می شود.

چرا روغن گیاهی دیگری جایگزین روغن پالم نیست؟

روغن پالم یک محصول فوق العاده کارآمد است که محصولی که به ازای هر مترمربع زمین تولید می شود بیش از هر محصول مشابه دیگر است. در سطح جهانی 35 درصد از تقاضای روغن پالم مصرفی تنها در 10 درصد از زمین مورد نیاز تامین می شود. برای تولید همان مقدار روغن جایگزین مانند سویا یا نارگیل، به 4 تا 10 برابر زمین مورد نیاز برای روغن پالم، احتیاج است که باعث انتقال مشکل به سایر مناطق جهان و از بین رفتن بیشتر زیستگاه ها و تهدید گونه های بیشتر جانوری و گیاهی شده و باعث افزایش هرینه در کاشت و بهره برداری از این روغن می شود.

روغن پالم موجود در محصولاتی همچون نوتلا دارای گواهینامه RSPO، که یک استاندارد جهانی برای روغن پالم پایدار محسوب می شود و بر روی زنجیره تامین از مکان و نحوه برداشت تا فرآیند تبدیل به آن به روغن پالم نظارت می کند، هستند.

در نهایت، روغن پالم که حاوی ۵۰ درصد چربی اشباع شده است نسبت به روغن هسته خرما و روغن نارگیل که بیش از ۸۵ درصد اشباع شده هستند، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. به همین دلیل تولید کنندگان مواد غذایی و رستوران ها روغن پالم را که میزان اشباع کمتری دارد و فاقد چربی ترانس است بیشتر مورد مصرف قرار می دهند. روغن پالم فقط به این دلیل که به اندازه چربی ترانس بد نیست و میزان اشباع آن نسبت به روغن های دیگر کمتر است به روغن سالم تری تبدیل نمی شود و به گفته متخصصان روغن پالم نسبت به روغن های دیگر بهتر است اما روغن های گیاهی که در دمای اتاق به طور طبیعی به صورت مایع هستند مانند روغن زیتون و کانولا باید اولین انتخاب شما باشند.   

  

منابع:

https://www.wwf.org.uk/updates/8-things-know-about-palm-oil

https://www.health.harvard.edu/stayinghealthy/by_the_way_doctor_is_palm_oil_good_for_you

https://www.nutella.com/int/en/inside-nutella/sustainability/palm-oil

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم