سلامتی از جنس دمنوش

توسط
دوست داشتن0

دمنوش‌های گیاهی، از جمله نوشیدنی‌های آرامش بخش و کم کالری به شمار می‌روند که به جز داشتن خاصیت‌های فراوان برای سلامتی، بسیار خوش‌طعم، معطر و لذت‌بخش هستند. در ادامه به بررسی خواص برخی از این دمنوش‌ها می‌پردازیم.

دمنوش گزنه

گزنه از پرزهایی که بر روی برگ‌هایش وجود دارد گرفته می‌شود. این گیاه با وجود ظاهری زبر و خشن، بسیار مفید بوده و یکی از بهترین راه حل‌های طبیعی برای درمان بیماری‌هایی از جمله کم خونی، فشار خون بالا، روماتیسم، ورم مفاصل، سرفه و سرما‌خوردگی ، عفونت‌های دستگاه ادراری، کلیه و مشکلات مثانه می‌باشد.

دمنوش بابونه

بابونه جزو آن دسته از گیاهان محبوبی است که در سراسر جهان در انواع چای استفاده می‌شود. بابونه برای دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد و  باعث تقویت و تسکین دادن درد و ورم معده می شود، همچنین نفخ و سوء هاضمه را از بین می برد. دمنوش بابونه باعث از بین رفتن استرس و آرام شدن ذهن می شود وتوصیه می شود افرادی که دچار بی خوابی مزمن هستند قبل از خواب یک فنجان از آن را بنوشند این دمنوش شگفت انگیز باعث شل شدن عضلات بدن و به عبارتی آرام بخشی طبیعی به حساب می آید.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل قدمتی تاریخی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد که آن را می شود به صورت پودر و یا تازه به عنوان ادویه استفاده کرد. زنجبیل یک محرک قوی و انرژی دهنده است که باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش، از بین بردن انقباضات معده و حرکت غذا و مایعات از طریق دستگاه گوارش نیز می شود .یکی از بهترین راه های طبیعی برای رفع حالت تهوع جویدن زنجبیل خام و یا نوشیدن چای زنجبیل است، این دمنوش همچنین برای آن دسته از افراد که دچار ورم مفاصل می شوند مفید هستند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف دمنوش های گیاهی مانند زنجبیل سلامت پوست و مو را افزایش داده و باعث کاهش خطر چاقی، بیماری های قلبی و مرگ و میر می شود. در آب و هوای سرد چای زنجبیل به گرم شدن متابولیسم بدن کمک به سزایی می کند.

دمنوش نعناع (نعناع فلفلی)

نعناع گیاهی معطر است و جزو آرام بخش های طبیعی به حساب می آید، نوشیدن دمنوش این گیاه به هضم بهتر غذا کمک می کند نفخ شکم را کاهش می دهد. پزشکان اغلب این گیاه را برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سنگ صفرا تجویز و در داروهای مربوطه از آن استفاده می کنند.

یک فنجان چای نعناع  می تواند حالت تهوع را کاهش دهد توجه داشته باشید در صورت سوزش معده از این دمنوش استفاده نکنید زیرا باعث تشدید آن می شود. از دیگر فواید این دمنوش می توان به بهبود تبخال، کنترل درد عضلانی، درد مزمن، از بین بردن سرفه، آسم خفیف و کاهش استرس نام برد.

چای اسطوخودوس

چای اسطوخودوس از گل های سفید، صورتی و بنفش که از درختچه اسطوخودوس رشد می کند تهیه می شود. با نوشیدن این دمنوش میتوانید ذهن خود را آرام کرده و تسکین دهید , یک فنجان از این دمنوش می تواند به افزایش روحیه شما کمک کند.

دمنوش اسطوخودوس برای کولیک و عفونت روده نیز بسیار مفید است و باعث از بین رفتن عفونت در بدن می شود در نتیجه به کاهش تب نیز کمک می کند.

چای بادرنجبویه

دمنوشی معطر است که به کاهش اظطراب و استرس کمک شایانی می کند. باعث از بین رفتن تبخال و تنظیم تیروئید می شود.

ترکیب بادرنجوبه و نعناع تند می تواند به ناراحتی معده و کاهش نفخ کمک به سزایی بکند این دمنوش همچنین می تواند باعث تقویت حافظه و بهبود خلق و خوی شود.

دمنوش لیمو

این دمنوش در اصل با برگ درخت لیمو تهیه می شود که اغلب به عنوان نوشیدنی بعد از شام مصرف می شود که به هضم غذا نیز کمک می کند. نوشیدن  مداوم دمنوش لیمو و فلفل به سرعت کاهش وزن کمک زیادی می کند.یکی از روش های موثر  برای از بین بردن بوی بد دهان نوشیدن چای لیمو در ابتدای روز و به صورت ناشنا است. با این کار شما می توانید انرژی مورد نیاز خود را برای ادامه روز به دست بیاورید.

بلک بری

دمنوش این میوه از دم کردن برگ آن پس از خشک شدن تهیه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که تمام بخش‌های درخت بلک بری قابلیت دارویی دارند، برگ‌ها، ریشه و پوست و میوه این گیاه حاوی مواد مغذی و مفید برای سلامت انسان هستند. از جمله: ویتامین A، B1، B2، B3، C، B6، E و همچنین ویتامین k. دمنوش این میوه باعث افزایش کارایی مغز شده و به تقویت حافظه کمک می‌کند. با خوردن روزانه یک فنجان از این دمنوش می‌توانید سلامت استخوان‌ها، چشم و پوست خود را افزایش دهید. بلک بری حاوی آنتی اکسیدان‌های فعال و همچنین فلاونوئید است که از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان محافظت می‌کند.

دمنوش گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یا به اصطلاح کالندولا گلی است با گلبرگ های نارنجی یا زرد که برای کاهش استرس بسیار مفید بوده است. یونانیان از این گیاه برای درمان علائم استرس و بی‌خوابی استفاده می‌کردند از جمله دیگر فواید این دمنوش می‌توان به کاهش علائم آلرژی، اگزما، درد، تورم و قرمزی ناشی از گرفتگی عضلانی، التهاب چشم و انواع عفونت‌های قارچی نام برد.

 

گروه خبری تنقلات

 

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پشتیبانی : 88973767-021

حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم